
marisc fresc, i sembla ser que també era prostituta. L’altre dia estava a les converses dels dimarts amb un irlandès d’uns seixanta anys, i una irlandesa d’uns trenta i pocs, i ells em deien que la Molly Malone era només una llegenda, i jo els hi deia que era real, i preguntant per la sala vam assabentar-nos que havia existit, i es diu que el seu esperit encara ronda pels carrers de Dublin. Si podeu escoltar la cançó, no us la perdeu, és preciosa, és un dels himnes no oficials d’Irlanda...

Una de les coses que em va fer ser conscient que no sóc una turista a Dublin va ser fa uns dies quan caminava per davant de Christ Church, una catedral medieval que està molt a la vora del riu Liffey i que mitjançant un arc comunica amb el Museu Dublinia, que ensenya la ciutat medieval de Dublin i el món dels víkings. Doncs uns turistes estaven fent fotos a l'arc i a la Catedral, i jo no hi he entrat mai, però passo cada dia per sota l'arc amb el bus tornant de la feina, i tinc l'oportunitat de veure-la amb detall, ja que aquesta zona és de les pitjors pel trànsit a les 5 de la tarda. Vaig sentir el mateix que quan els turistes que visiten Girona tiren fotos a la Catedral, que veig cada dia...
Ja he parlat abans en aquest blog d'un signe emblemàtic de Dublin: les portes georgianes, i és que són especials, em vaig informar, aquest període està comprès entre 1714 que, a part de ser una data malaurada per Catalunya, accedeix al poder a Anglaterra George I, fins a la mort de George IV el 1830. Per veure d'on ve aquesta inspiració georgiana, ens hem de remuntar al segle XVI i veure el treball d'Andrea Palladio, un arquitecte italià que creia en la raó i en els principis dels clàssics. Jo he visitat una de les seves millors obres, la Rotonda, a les afores de Vicenza (Itàlia), i cal dir que val la pena, tant la visita a l'edifici com al poble, que està a uns 70 Km de Venècia.
Depenent dels diners de la família, la casa era més o menys gran, però totes amb l'estil de mansió, fetes de rajoles, portes de colors i tanques forjades, amb columnes, frisos, motllures com a elements decoratius. Algunes encara conserven els rascadors de sabates, ja que al segle XVIII els carrers estaven plens de fang. L'organització de la casa georgiana també és comuna: el celler, al qual s'hi accedeix baixant per unes escales laterals, s'hi trobava la cuina, la bodega i una petita habitació per a la governanta. La primera planta seria la planta noble, on hi havia el rebedor, un menjador i un gran saló; a la segona planta l'habitació dels senyors, els banys i un petit saló per a la senyora; a la tercera planta hi havia les habitacions dels nens i de les “nannys” i els criats habitaven l'àtic. No us recorda l'atmosfera d'una sèrie que van fer durant molts d'anys a la televisió que es deia "Arriba y abajo"?

Als dublinesos els faltaria una Torre Eiffel o un Big Ben, però per contrarrestar i treure profit del turisme tenen les portes.
Dublin és una de les ciutats més consumistes que he visitat mai, els amants de les compres aquí disfruten, plena de botigues de souvenirs, els comerciants exploten la cultura irlandesa venent clauers, imants, jerseis, bufandes, gorres, anoraks, amb el dibuix estampat de l’arpa, el trèvol, la Guinness, les ovelles, el color verd...
Les botigues estan obertes cada dia fins a les 6 de la tarda menys els dijous, que obren fins a les 7 o les 8, depenent de cadascuna, amb preus bastant cars com Arnotts o Debenhams, assequibles com Dunnes Stores, o baratíssimes, com els grans magatzems Penneys, on pots trobar roba "tirada" de preu, des d'anoraks a 15 euros fins a 5 parells de mitjons per 3 euros. I pots entrar en una “farmàcia” on al costat de “Prescriptions” (receptes) hi pots trobar des de bijuteria, revel·lats de fotos, begudes, ulleres... Per a la compra diària (supermercats) precisament Dunnes Stores és una opció, potser és més económic el Tesco, els més barats són sens dubte els alemanys Lidl i Aldi. Per a la compra puntual, hi ha el Centra o el Spar, però són carets, jo per conveniencia i tenir-lo més a prop de casa vaig sovint al Spar i et foten clatellades, jo dic que tenen els preus més versàtils del mercat, a les prestatgeries marquen un preu, i quan arribes a la caixa, t’han apujat una tercera part. No hi ha res a fer-hi.

3 comentaris:
“Fue en la bella ciudad de Dublín,
donde las muchachas son tan lindas,
donde por primera vez vieron mis ojos a la dulce Molly Malone cuando empujaba su carretilla a través de calles amplias y estrechas gritando ¡berberechos y mejillones vivitos, vivitos!
Ella era pescadera y seguro que no era ninguna sorpresa,
porque ya lo fueron antes su padre y su madre.
Ambos empujaron sus carretillas
a través de calles amplias y estrechas gritando ¡berberechos y mejillones vivitos, vivitos!
'Pue yo era vagabundo,
'Y navegué todos los mares,
'Así que me despedí de la dulce Molly Malone.
'Y mientras navegaba,
'El viento furioso lamentaba,
'Gritando ¡berberechos y mejillones vivitos, vivitos!
Ella murió de una fiebre
y nadie pudo salvarla.
Ése fue el fin de la dulce Molly Malone.
Ahora su espíritu empuja su carretilla a través de amplias y estrechas calles,
gritando ¡berberechos y mejillones vivitos, vivitos!.”
Ar, sempre que et llegeixo em fas recordar llibres que he llegit i pelis que he vist.
Avui he entrat a la plana dels magatzems Georges, et suggereixo que publiquis al blog la foto antiga de l'interior...
Per cert, si el meu grup es posa d'acord farem un treball sobre les colònies industrials. T'agrada el tema?
Carme, sempre que escrius tens alguna cosa interessant a dir, la cançó de la Molly Malone m'ha agradat molt llegir-la en castellà; on l'havies escoltada, en una pel·li o havies llegit la història? La canço enganxa, té una tonada molt fàcil de recordar.
El dia que vaig anar a Georges St Arcade no portava la càmara, actualment el lloc segueix essent pintoresc, miraré de publicar la foto antiga i fer-ne una d'actual, ok? De dintre i de fora.
Pel que fa al treball sobre colònies industrials, em sembla molt interessant, a Catalunya es van establir en l'àmbit tèxtil, no? I el seu origen és anglès.
Em van contestar de la Guinness sobre lo del contracte de 9.000 anys que va signar el Sr. Arthur Guinness i et copio literalment la resposta:
"Dear Anna,
Thank you for your request for information from the Guinness Archive at Guinness Storehouse.
Arthur Guinness signed the lease on the St. James's Gate Brewery for 9000 years on 31 December 1759. As I understand, this was a specific legal length of time that some land leases held in the 18th century. While it would not have been the most common length of time, there would have been other leases signed for this length of time.
Kind regards,
Eibhlin Roche"
Ja veus que si no hi havia res que especifiqués el contrari, al segle XVIII no era rar que un contracte fos per aquesta petita temporada, qüestió d'assegurar el futur només als fills i els néts, ja veus...
Fabulós!!!!
I que amables, no?
Publica un comentari a l'entrada