divendres, 16 de gener del 2009

El Girona a Irlanda

L'altre dia, un amic dublinès, en Rowan, em va canviar un bitllet de 10 lliures esterlines fabricades a Belfast. No és que faci col·lecció de bitllets, no, me'l vaig quedar perquè en el revers es pot veure un vaixell, amb el nom de "The Girona". Em va sorprendre, i vaig voler saber perquè el nom d'aquest vaixell, suposadament de l'Armada Espanyola, estigués escrit en català.

I vaig trobar que les restes del Girona van ser localitzades el 1967 per un submarinista belga. L'any següent es van dur a terme les excavacions, amb moltes hores d'immersions, sufragades en gran part per la societat americana National Geographic.

El 26 d'octubre de 1588, tres dies abans de Sant Narcís, el Girona naufragava prop de Giant's Causeway, a les costes d'Antrim, al nord d'Irlanda. Hi va haver cap a 1.300 morts, un desastre que només va ser superat pel Titànic el 1912. Curiosament, el Titànic va ser fabricat a Belfast.

El Girona no era català: era un vaixell napolità que formava part de la Armada Espanyola de Felip II. Nàpols llavors pertanyia a la monarquia hispànica, i no gaires anys abans (fins al 1555) havia format part de la Corona d'Aragó.

Actualment, una galeria del Museu Ulster de Belfast acull els "tresors de l'Armada", una exposició d'artefactes i joieria recuperats del naufragi de The Girona i altres vaixells espanyols, un atractiu reclam turístic, que les millors guies del món qualifiquen com a "highlight" (tema destacat).

Aquesta tragèdia ha estat origen de molts llibres, sense anar més lluny, l'escriptor Arturo Pérez-Reverte l'esmenta al seu llibre "La carta esférica".

Qui anava a dir que en aquest blog acabés esmentant la Corona d'Aragó...